Detta är ett high-end universalcellpaket från Garrett som använder avancerad Aerospace-teknik. Oavsett om du ska bygga en intercooler för en renodlad racebil eller en extrem gatbil så är detta det givna valet om du vill ha branschledande teknik/prestanda. Garrett:s cellpaket är tillverkade för att ge varaktig kylprestanda för de höga laddtryck och temperaturer som extrema motorer genererar.
Garrett har över 75 års erfarenhet av laddluftkylare (intercooler) och ses som en ansedd akröt i branschen när det gäller intercooler-design och -funktion, vilket gör dem till ett givet val för flera ansedda tillverkare av prestandafordon.
Garrett använder bar and plate teknik för sina cellpaket. Stängerna (bars) Garrett använder i sina cellpaket är mycket tunnare än de flesta andra tillverkare kan erbjuda. Detta har en mycket positiv effekt på den aktiva kylarean, vikten och tryckfallet över cellpaketet. Kylflänsarna som används är en avancerad komposition av offset-flänsar med hög densitet som bevisats sänka insugningstemperaturen på ett mycket effektivt sätt.
Varje cellpaket är av Garrett klassat för till en viss effektnivå för att göra det enkelt för dig att välja rätt cellpaket till ditt projekt.
Generellt kan man säga att använd det största cellpaket som får plats samtidigt som du kan tillverka / få plats med korrekt utformade ändtankar. För luft - luft intercoolers är det självklart även mycket viktigt att tillse att man har bra kylluftflöde genom cellpaketet. Målet med en väldesignad intercooler är att ha ett välfördelat flöde genom tankarna och cellpaketet för att optimera kylningen och även minimera tryckfallet. Med tryckfall menas i detta fall att trycket efter intercoolern är lägre än trycket innan intercoolern, det kommer alltid vara så oavsett intercoolerdesign men en bra design ger ett lägre tryckfall. Ändtankar med sidoanslutning är ofta att föredra sett till att bäst fördela flödet och minimera tryckfallet, men det kan ofta vara svårt att få plats med det i bilen.
För att skydda intercoolern från vibrations- och termiska expansionsskador rekommenderar vi att intercoolern monteras med vibrationsdämpare av gummi.
* Effektnivån som detta cellpaketet är klassats till är vid normala driftsförhållanden, den maximalt möjliga effektnivån kan vara högre än detta värde.
Måtten för detta cellpaket är enligt ritning och datatabellen:
A (Hot Flow): | 610 mm |
B (No Flow): | 163 mm |
C (Cold Flow): | 89 mm |
Modell: | Luft-Luft |
Effektnivå (*): | 500 hk |