En sann prestandaintercooler för 997.2 Turbo / Turbo S. Detta är den mest förfinade av alla produkter vi erbjuder idag! Uppgraderingen MERA lanserad i oktober 2021!
- Lägre inloppstemperatur vid samma testförhållanden: 37°C (55°C). 18°C lägre. Se diagram nedan.
- Mer syre till din motor, mindre mottryck och bättre flöde! Luftflöde vid 0,175 bar / 2,54 psi tryckfall: 700 CFM (564 CFM), 24% högre! Se diagram nedan.
- Högkvalitativa Bar&Plate-cellpaket av motorsportsnitt från Garrett.
- 3D-friformsdesignade gjutna tankar.
- Specialdesignade kolfiberluftstyrningar.
- Levereras med högkvalitativa silikonslangar samt tillbehör för montering.
I korthet: mer kylning, mer flöde, mer effekt. MERA, helt enkelt.
I den inledande utvecklingsfasen av denna intercooler gjorde vi en grundlig marknadsanalys. Det visade sig att många av de prestandauppgraderingar som erbjöds knappt var uppgraderingar, utan snarare på samma nivå som original 997.2-intercoolern, eller i vissa fall till och med sämre. Vi insåg att vi stod inför en stor utmaning och att det skulle krävas att vi inte tog några genvägar någonstans - bilens begränsade utrymme måste utnyttjas maximalt!
När vi lanserade denna intercooler 2016 valde vi att använda ett brittiskt Tube&Fin-cellpaket som erbjöd mycket bra kylning tillsammans med ökat flöde och låg vikt. Denna uppsättning har visat sig mycket effektiv genom åren och återfinns i flera 1000-hästarsbyggen! Hösten 2021 är det dags för nästa fas i do88:s ständiga utvecklingsarbete. Efter utförliga tester under krävande förhållanden sommaren 2021 har vi valt att erbjuda denna produkt med ett Bar&Plate-cellpaket från erkända Garrett. Detta lyfter en redan konkurrenskraftig produkt till nästa nivå!
Skillnader mot föregående version:
- 11°C lägre inloppstemperatur jämfört med vår förra version.
- 12 % ökat flöde jämfört med vår föregående version!
- Ny, lättare luftstyrning i kolfiber av riktig prepreg-matta.
- 3 kg viktökning per intercooler jämfört med föregående version.
Cellpaketet är nytt, men tankar, slangar och tillbehör är samma som innan. För att verkligen kunna distribuera flödet över hela cellpaketet använder vi gjutna, flödesverifierade tankar. En väldesignad tankform är avgörande för att helt kunna dra nytta av värmeöverföringsegenskaperna samt för att maximera flödet. Flöde och kylning är också direkt beroende av cellpaketets storlek och för att kunna använda ett så tjockt paket som möjligt ersätts de övre luftstyrningarna med kolfiberstyrningar, designade av do88 med 3D-scanning som grund. Detta garanterar passform mot både bilens konstruktion samt våra grövre laddluftkylare. För att maximera effekterna av värmeöverföringen levereras dessa luftstyrningar med ordentliga tätningslister mot både intercooler och kaross, så att den kylande luften inte tar lättaste vägen förbi cellpaketet. Anslutningarna på intercoolern är hela 70 mm för att maximera flödet och eliminera flaskhalsar i systemet. Detta medför att denna sats levereras med nya slangar på alla fyra positioner, samtliga designade och CFD-testade för att uppnå optimalt flöde. Slangarna på turbokompressorns utlopp är tillverkade av material med särskilt hög värmetålighet, klassade till 240°C ihållande temperatur.
Sammantaget är viktökningen relativt låg givet laddluftkylarnas storlek, täthet och att de är gjorda av enbart aluminium. De väger 8,45 kg per sida jämfört med 3,3 kg för original 997.2-intercoolern. Det är förvisso en ökning, men denna är mer än väl rättfärdigad om man betänker vilken prestandauppgradering denna sats ger!
do88 intercoolerkit MERA kommer med slangar för OEM eller do88:s y-rör (70 mm). Skillnaden är enbart de medföljande slangarna. Välj din version i droplisten ovan.
Beträffande prestanda ger do88:s intercoolersats en påtaglig sänkning av inloppstemperaturen! I grafen nedan syns skillnaden mot 997.2 OEM-intercoolern. Alla data är insamlade med vår AIM racelogger under 5 direkt efterföljande körningar. Fullgasacceleration från 50-250 km/h i en Porsche 997 med steg 1 mjukvara. Ingen avkylning mellan körningarna, bara fullt ös! Under alla körningar var AC:n avstängd, Sport Plus aktiverat.
Testerna utfördes enligt följande:
Först gjordes 5 repor med OEM 997.2-intercoolers monterade. Stopp, snabbt byte av delar på plats. Några minuters testkörning och sedan 5 repor med do88-intercoolers på exakt samma sätt som med OEM några minuter tidigare. Temperatursänkningen är slående, 18°C maximal skillnad, se grafen nedan.
Kylning är viktigt, men även flöde. Efter åtskilliga timmar på ritbordet med slipning och förfining av tankarna kombinerat med ett cellpaket för att möta våra krav har vi ett resultat som talar för sig självt. do88 intercoolerkit MERA är mycket effektivare i såväl värmeöverföring som flöde. Med vår egen Superflow SF-1020 Probench har vi verifierat flödet som komplett system, med slangar på både inlopp och utlopp, för både OEM 997.2 samt do88 laddluftkylare. Det ni ser är det ni får – sann prestanda!
Passar:
Porsche 911 (997.2)
Årsmodeller: 2010-2012
Motor: Turbo / Turbo S
Viktigt:
Välj vilken typ av Y-rör intercooler paketet ska monteras med. Original eller do88 Performance.
99711063970
99711064070
Detta diagram visar luftflöde vid olika tryckfall för do88 prestanda intercooler jämfört med original intercooler:
Detta diagram visar insugstemperatur för do88 prestanda intercooler jämfört med original intercooler: