Fast deliveries / High quality / Fast customer service

BigPack Porsche 911 Carrera (992) för SportDesign

  • 45 406 kr
In stock.
Share
Article Number: BIG-310-SD

Det kompletta prestandapaketet för både högt flöde och kall luft för Porsche 992 Carrera, -S, -GTS. Bigpack – intercooler och rör sålt tillsammans!

Vid sidan av denna intercoolersats erbjuder vi även en rad andra produkter. I detta bigpack ingår även intercoolerrör samt tillhörande slang för ytterligare flöde samt bättre hållbarhet!

Enligt oss är detta kit så bra som det någonsin går att utforma ett intercoolerkit till denna plattform. Vi har vänt på varenda sten för att nå maximala prestanda i varje given aspekt av systemet. Cellpaketen från anrika Garrett Motorsport är otroligt fint tillverkade och helt enligt den specifikation vi bedömt som optimal när det kommer till värmeöverföring kontra luftflöde. Tankarna är tillverkade av tunn, gjuten aluminium för att hålla ner vikten och optimera flödet. För att rymma ett större cellpaket är luftstyrningarna utbytta mot egendesignade styrningar i kolfiber av bästa kvalitet! Anslutningarna på intercoolern har gjorts större för att eliminera flaskhalsar i systemet och de medföljande slangarna är som alltid framtagna med mjuka, svepande övergångar. Vi har inte gjort några kompromisser i denna utveckling – här är resultatet!

Nyckelegenskaper:
- Lägre inloppstemperatur vid samma testförhållanden: 30°C (39°C). 9°C lägre. Se diagram nedan.
- Mer syre till din motor, mindre mottryck och bättre flöde! Luftflöde vid 0,175 bar / 2,54 psi tryckfall: 919 CFM (820 CFM), 12% högre! Se diagram nedan.
- Högkvalitativa Bar&Plate-cellpaket av motorsportsnitt från Garrett.
- 3D-friformsdesignade gjutna tankar.
- Specialdesignade kolfiberluftstyrningar.
- Levereras med högkvalitativa silikonslangar samt tillbehör för montering.
- Uttag för metanolinsprutning (2x 1/8 NPT) i intercoolerns utloppstank.
- Pulverlackade, dornbockade tryckrör med slang och klämmor av yttersta kvalitet.

Bakgrund:
Vid Porsches lansering av 992 hade man övergett sugmotorkonceptet för Carreramodellerna. Nu har alla 911 överladdning och därför är denna instegsmodell väldigt intressant även för de som vill nå höga effekter! Varje bil har sina speciella förutsättningar och utformningen av intercoolersystemet på just 992 är helt annorlunda mot tidigare generationer av turbobilar från Porsche – men principen är förstås helt samma. Med våra erfarenheter från tidigare utvecklingar tog vi oss an detta projekt med stor tillförsikt. Som pionjär på marknaden för denna plattform ställdes stora krav på noggrannhet och framåttänkande. Vi är stolta över vad vi har att erbjuda dig som 992-ägare!

Medan tidigare generationer av Porsche 911 har sina laddluftkylare i respektive bakskärm, med ett y-rör som förbinder dem innan laddluften når insuget, har 992 en helt annan disposition. Intercooler och y-rör är nu en gemensam enhet som sitter direkt under bakvingen. Luften pressas i kanaler från bakrutan ner till ett scoop, genom cellpaketet för maximal värmeöverföring. Den aktiva vingen spelar en viktig roll genom att styra ner en betydligt större luftmängd i uppfällt läge. Tittar man på det utifrån ter sig denna lösning mer rationell, men den ställer också ytterligare krav på oss som tillverkare av prestandakylare. För att få plats med ett cellpaket med större ytarea / volym krävs nya luftstyrningar för att det överhuvudtaget ska passa. Vi är glada att vi kunnat lyfta vår kolfiberproduktion till nästa nivå i och med denna produkt – passform och finish värdigt en bil som Porsche 911!

Cellpaket från Garrett:
Cellpaketen är av Bar&Plate-typ från erkända Garrett Motorsport och håller yttersta kvalitet. Tunna, tätt packade kylflänsar ger en solid konstruktion som borgar för effektiv värmeöverföring. Cellpaketet mäter hela 105 mm i tjocklek och är enligt vår mening exakt så tjocka som det någonsin går. Luften fördelas över hela cellpaketen via friformsdesignade, gjutna tankar. Ett oerhört jobb som innefattar 3D-scanning, CFD-analysering och 3D-printing i omgångar för att få allt rätt. Vi valde, liksom tidigare, att använda gjutna tankar då de ofta medger former som CNC-bearbetning inte förmår, och form går aldrig före funktion för oss. Maximalt flöde är viktigare än blingfaktorn! Tankarna kommer med bearbetade anslutningar som är 2,75”;/70mm för att ytterligare möjliggöra höga effekter. Till detta kommer även unika slangar som passar mot dessa större anslutningar. De båda cellpaketen förenas av en central, gjuten tank med en CNC-bearbetad anslutning mot spjället samt uttag för metanolinsprutning.

Luftstyrningar i kolfiber:
Luftstyrningarna är tillverkade av vakuumformad prepreg-kolfibermatta och samtliga bitar har fästklackar för luftkanalerna precis som original. Formerna är mycket komplexa men vi garanterar perfekt passform! De två övre styrningarna är alltid samma oavsett utrustning, men för de två nedre finns det två alternativ: Standard eller SportDesign, där det senare har en bättre evakuering av kylluften. Våra mätningar visar att SportDesign verkligen bidrar till ökad kyleffektivitet, men vi erbjuder som sagt unika luftstyrningar för båda varianterna. Styrningarna levereras med tätningslister där så krävs, för att sluta tätt mot motorutrymmet och förhindra att kylluften smiter förbi cellpaketen.

Tryckrör
I vårt bigpack ingår även våra rör och slangar - en sann uppgradering som ersätter originalets tunna slangar. Tillverkade av 63 mm dornbockade aluminiumrör som sedan pulverlackerats i en smakfull, sidenmatt svart kulör, erbjuder de ökat flöde och bättre hållbarhet över tid. Till dessa medföljer fyra silikonslangar, varav de som sitter på turbons utlopp är tillverkade med en speciell högtemperaturarmering som tål 240°C kontinuerlig temperatur. Slangklämmorna på denna position är även av typen ”;constant tension”; för att uppta värmeförändringar i materialet.

Prestanda:
Beträffande prestanda ger do88:s intercoolersats en påtaglig sänkning av inloppstemperaturen! I grafen nedan syns skillnaden mot 992 Carrera OE-intercoolern. Alla data är insamlade med vår AIM racelogger under fem direkt efterföljande accelerationer på flygfält. Fullgasacceleration från 50-250 km/h i en Porsche 911 Carrera S (450hk). Därefter hård inbromsning, ingen avkylning mellan körningarna, bara fullt ös!

Testerna utfördes enligt följande:
Först gjordes fem repor med OE 992-intercoolers monterade. Stopp, snabbt byte av delar på plats. Några minuters uppvärmning och sedan fem repor med do88-intercooler på exakt samma sätt som med OE några minuter tidigare. Temperatursänkningen är slående, 9°C maximal skillnad, se grafen nedan.
Kylning är viktigt, men även flöde. Efter åtskilliga timmar på ritbordet med slipning och förfining av tankarna kombinerat med ett cellpaket för att möta våra krav har vi ett resultat som talar för sig självt. Med vår egen flödesbänk Superflow SF-1020 har vi verifierat flödet för både OE 992 samt do88 laddluftkylare. Det ni ser är det ni får – sann prestanda!

Passar:
Porsche 911 (992)
Årsmodeller: 2019-
Modell: Carrera / Carrera 4 / Carrera S / Carrera 4S / Carrera GTS / Carrera 4 GTS
Obs: Om din bil har den onödiga ljudgenerator (Soundsystem) så kommer det systmet inte kunna kopplas in till vår intercooler. Detta system leder insugsljud ifrån intercoolern in til kupén i bilen.

Viktigt:
Välj vilken bakre stötfångare din bil har. Standard eller SportDesign Package*.
*SportDesign Package (Utrustningskoder 2D1,2D4,2D5,VM2,VM3), stötfångaren har kylluftutsläpp mellan avgasrören.

OEM-nr / Ersätter:

992145805F, 992145816, 992145817, 992145928C, 992145928B, 992145927C, 992145927B, 992145737, 992145738, 992145709, 992145708, 992145737, 992145738, 992145727


Detta diagram visar luftflöde vid olika tryckfall för do88 prestanda intercooler jämfört med original intercooler:




Detta diagram visar insugstemperatur för do88 prestanda intercooler jämfört med original intercooler:

Intake temperature